Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
czwartek 2.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
ZOFIA OSLISLO: Na pierwszy ogień

O tym, że Katowice starają się zdobyć tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016 mówi się już od dawna. Program ruszył pełną parą, ale pod hasłem „Katowice. Miasto ogrodów” kryje się również szereg mniejszych działań, o których często nie ma się pojęcia, a które mają istotny wpływ na całokształt kandydatury.

Jak wiadomo, plan sam się nie zrealizuje i aby go wymyślić, wdrożyć i co najważniejsze doprowadzić do końca potrzebna jest nie tylko dobra wola, ale i cały sztab osób. W przypadku Katowic jest to zespół złożony z młodych i kreatywnych, którzy planują, koordynują i realizują. Są to ludzie, których pomysły nie opierają się tylko i wyłącznie na innowacji czy tworzeniu wielkich wydarzeń, ale w swoich ideach próbują zwrócić uwagę na to, co nieznane, niedocenione bądź całkowicie zapomniane. Jedną z takich osób, wchodzących w skład zespołu biura ESK 2016 Katowice, jest Zofia Oslislo.

Oslislo, rocznik ’85, absolwentka Wydziału Grafiki katowickiej ASP oraz Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim. W „sztabie” odpowiedzialna jest za graficzną oprawę wniosku aplikacyjnego w konkursie na Europejską Stolicę Kultury, którego złożenie przypieczętowało ostatecznie udział Katowic:



Wybór Zofii Oslislo jako osoby odpowiedzialnej za tę istotną część w walce o tytuł nie jest przypadkowy. „Głośno” o niej zrobiło się za sprawą pracy dyplomowej, którą broniła na Wydziale Grafiki. Jej pomysł opierał się na stworzeniu typograficznego przewodnika po wszystkich najważniejszych modernistycznych budowlach Katowic. Mieszkając w tym mieście zauważyła, że są one integralnym elementem tkanki miejskiej, swoistym fenomenem na skalę kraju, który ciągle turystycznie i lokalnie nie jest dostatecznie doceniony.

Stworzyła więc dizajnerski album, w którym skatalogowała 40 budynków. Nie poprzestała tylko na ich wymienieniu, ale dodatkowo zebrała odpowiednią dokumentację archiwalną, aktualizowała o własną, współczesną wersję fotograficzną oraz zgromadziła wszystkie najważniejsze fachowe teksty na ten temat. Całość domknęła propozycją szlaku, w ramach którego można obejrzeć wszystkie opisywane obiekty.

Młoda graficzka w swojej pracy duży nacisk położyła na podkreślenie niepowtarzalnego charakteru architektury okresu międzywojennego projektowanej w Katowicach. Zwróciła szczególną uwagę na fakt, że nie jest ona prostą kalką panujących trendów. Jej oryginalność opierała się na wypracowaniu własnych form w oparciu o znane wzorce wzbogacone o innowacyjne rozwiązanie zależne od potrzeb i sytuacji. Oprawa graficzna książki spójnie łączyła się z jej zawartością. Krój liternictwa, wygląd i układ stron oraz format samego albumu nawiązywał również do modernistycznych form.

Praca dyplomowa została doceniona przez komisję egzaminacyjną oraz wzbudziła zainteresowanie wśród miłośników katowickiej architektury. Najważniejszy jest jednak fakt, że swoim dyplomem Zofia Oslislo chciała dotrzeć nie tylko do wąskiego grona specjalistów. Bardziej zależało jej na zachęceniu mieszkańców miasta, by podnieśli głowy do góry i dostrzegli, co tak naprawdę codziennie mijają na swojej drodze.

Cecha ta zdaje się być najlepszą rekomendacją dla Oslislo i jej sposobu pracy. Odnajduje ona w Katowicach kolejne, nieznane zalety, którym potrafi nadać nową i ciekawą formę. Jej projekty przykuwają uwagę nie tylko konkretnych osób, ale również tych, którzy jeszcze nie wiedzą, że są tym tematem zainteresowane.

tekst: Paulina Olszewska | zdjęcie: Jerzy Nosek, Radek Kaźmierczak
ultramaryna, wrzesień 2010



>>> zosiaoslislo.blogspot.com








KOMENTARZE:

2010-09-20 22:12
Witam Pani Zosiu, ciszę się bardzo , że jest Pani w zespole i pozdrawiam serdecznie, Ryszard Wędlikowski
Richard


SKOMENTUJ:
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
wpisz poniżej dzień tygodnia zaczynający się na literę s:
teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone