Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
piątek 3.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
GRZEGORZ KEMPINSKY: Killing your babies

20 stycznia w Teatrze Śląskim miała miejsce premiera „Sinobrodego” Dei Loher. Wcześniej rozmawialiśmy z reżyserem przedstawienia, Grzegorzem Kempinskym.

Ultramaryna: O czym jest ten dramat – o miłości czy o słowach, którymi ją sobie stwarzamy?
Grzegorz Kempinsky
: Ten dramat jest pewnego rodzaju przypowieścią i morał, jaki z niego płynie, jest taki, że w pewnym sensie jesteśmy ślepi na miłość, a miłość jest ślepa nie tylko w potocznym rozumieniu. Tkwi w nas jakieś jej pragnienie, ale nie potrafimy ani określić, ani tym bardziej dookreślić, czym ta miłość miałaby być. Dlatego poruszamy się po omacku.




A nie widzisz wśród postaci dramatu żadnej, której udałoby się miłość idealną osiągnąć? Nie jest tak w przypadku Julii? Nie, ona wcale nie jest spełniona. Cóż z tego, że jest gotowa z miłości umrzeć, jeżeli to nie jest obopólne!

Ale jej wystarcza jej własna miłość. Nie, nie wydaje mi się, że wystarcza. Absolutnie się z tym nie zgodzę. Gdyby tak wyglądała miłość idealna, to postać Niewidomej, czyli jakiś rodzaj nadpostaci, jakiś rodzaj Boga, nie pojawiałaby się w dalszych losach Henryka. Bo to przecież nie jest tylko dramat o nieudolności Henryka, ale także nieudolności tych kobiet albo raczej dysfunkcjonalności różnych modeli związków. Dla mnie to nie są różne kobiety. Idziemy przez życie i tak naprawdę w różnych opakowaniach, w różnych sreberkach w środku znajdujemy ciągle tę samą czekoladkę.

Kolejne wejścia kobiet będą się jakoś różnić czy chcesz je ujednolicić, zrobić z nich jedną kliszę? Oprócz analizy merytorycznej są jeszcze prawa dramaturgii, prawa teatru i co najważniejsze – prawa widza. Nie można sobie pozwolić na nudę i jednowymiarowość. Ta przestrzeń się cały czas zmienia, ta kobieta się cały czas zmienia, ten mężczyzna też w kontekście tych spotkań się cały czas zmienia, więc nie jest to suche powtarzanie ciągle tej samej sytuacji. W filmie pewnie bym tak zrobił, bo jeśli na przykład oglądamy „Kolację” Scoli i jest tam pokazana ta sama sytuacja z różnych punktów widzenia, to widać, że narzędzia filmowe dają możliwość pójścia za bohaterem i sprawienia, że ciągle jest to atrakcyjne. Obawiam się, że w teatrze widz szybko by się taką formą znudził.

Próbowałem zbudować ten dramat w ten sposób, że na początku jest jakaś Ona i jakiś On. I oni przez rodzaj nakładania się czasoprzestrzeni, nie wiadomo czy jest to retrospekcja, czy introspekcja, czy psychodrama, poszukują jakiegoś modelu współistnienia między kobietą a mężczyzną, który dałby im ten spokój zwany miłością. Tak to odczytałem i w związku z tym skreśliłem jedną z kobiet i usunąłem koniec.

Kto w takim razie będzie grał wszystkie kobiety? Ewa Kutynia. Tylko postać Niewidomej będzie kreować Jadwiga Janecka. Ich partnerem będzie Grzegorz Przybył.

Którą postać ominąłeś? Krystynę, tę, która liczy przypadkowych mężczyzn.

Pożegnałeś się z nią bez żalu? Ten dramat pełen jest urokliwych słów, więc z wielkim smutkiem rozstałem się z jedną sceną pełną pięknych zdań. Ale ja pracuję nad sztuką, tak jak układa się list i w pewnym momencie stwierdziłem, że wszystko już zostało powiedziane. Gdybym tej sceny nie usunął, nie zachowałbym się jak rasowy reżyser i w efekcie miałbym kilka zakończeń, czego nie cierpię. W filmie takie wycinanie najlepszych scen na poziomie montażu nazywa się „killing your babies”.

A jak się w takim razie kończy sztuka? Zobaczysz. Myślę, że bardziej otwarcie. Punkt wyjścia jest tu zarazem punktem wejścia. Jest to jakaś pętla czasowa, a nawet poszedłbym dalej – w rozmowach z aktorami tłumaczyłem, że tak naprawdę ma to strukturę wstęgi Moebiusa. Zaczynasz w pewnym punkcie i niby do niego wracasz, ale tak naprawdę nie jest to już ten sam punkt.

rozmawiała: Pola Sobaś
zdjęcie: Krzysztof Lisiak/ Teatr Śląski

Ultramaryna, styczeń 2007






teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone