Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
czwartek 2.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
ERA NOWE HORYZONTY: François Roche - Mutująca architektura

Nadludzko aktywni kuratorzy Fundacji Galerii Foksal (po dwóch dużych międzynarodowych projektach w Cieszynie „Ukryte w słońcu” i „Akcji równoległej”) postanowili skupić się tego lata na promocji swego najbardziej skomplikowanego logistycznie i czasochłonnego projektu: budowy nowego mostu na Olzie autorstwa Françoisa Roche. To niezwykły precedens - jeden z najbardziej innowacyjnych i podziwianych architektów europejskich chce zrealizować swój projekt w przygranicznym, niewielkim polsko-czeskim mieście.

Architektura projektowana przez założoną przez Françoisa Roche i Stephanie Lavaux spółkę R&Sie... (trzy kropki w nazwie mają ponoć oznaczać, że firma jest gotowa na przyjęcie nowych architektów) ma hybrydyczną i organiczną naturę. Ich budynki, jeżeli w ogóle da się je wybudować, wyglądają często jak futurologiczna mrzonka szalonych ekologów. Nie da się ich odseparować od środowiska naturalnego (nieważne czy jest to las, czy popularny plac miejski). R&Sie... wzbraniają się przed radykalnymi ingerencjami w krajobraz, stawiając raczej na dialog z zastanym miejscem, wykorzystanie jego potencjału, zasobów, ukrytych właściwości. Przykładem jest zrealizowany na południu Francji w 2001 roku Maison Barak – dom udający zielony namiot, który powtarza zakrzywienia i kontury okolicznych wzgórz i bloków skalnych, idealnie wtapiając się w otoczenie. W ten sposób udało przechytrzyć się lokalnych planistów, którzy nie chcą wydawać pozwoleń na budowanie w ściśle chronionym rejonie zamku Sommières

Roche’a interesują mutacje, hybrydyzacja, zniekształcenia genetyczne, klonowanie (pisał: „nie estetyka, nie historia, ale genetyka!”), traktuje więc budynki jak żywe istoty, które mogą podlegać zmianom. Oczywiście z tego powodu nie wszystkie jego projekty nadają się do realizacji (najczęściej z powodów wymagań technologicznych, którym sprosta być może dopiero inżynieria przyszłości), tak jak stworzone razem z NASA plany osiedli na Marsie czy futurystyczny biurowiec w paryskim La Defense, który czerpałby energię z promieni słonecznych. Do bardziej niezwykłych projektów R&Sie..., które rzeczywiście udało się zrealizować, należą m.in.: Asphalt Spot, powyginany w pagórki i doliny parking w japońskim Tokamashi z ukrytą pod spodem galerią sztuki, Hybrid Muscle, budynek w tajlandzkiej dżungli, gdzie elektryczność generowana jest za pomocą mięśni wołu (film „The Boy From Mars” o tym projekcie był pokazywany przez FGF w Cieszynie rok temu) czy też muzeum sztuki w Bangkoku, którego zewnętrzne ściany za pomocą elektrostatycznego napięcia zbierają kłęby kurzu, które pokrywają budynek szarym „futrem”.

Ze względu na swe konceptualne, nieco utopijne podejście do funkcji architektury Roche stał się ulubieńcem świata sztuki. Współpracowali z nim m.in. Phillippe Parreno (obecnie planują wybudowanie Wire Frame, kawiarni pod drucianym mostem na Kanale Burgundzkim, która będzie zanurzać się i wynurzać w zależności od ilości odwiedzających ją osób) oraz Pierre Huyghe (ich nowy projekt to Ectoplasm, nadmuchiwane muzeum zapachów, które ma być umieszczone w środku dzikiego lasu). Prace Roche’a pokazywane są często w kontekście artystycznym, jak np. na ekspozycji „In many ways the exhibition already happened” w londyńskim ICA. W ubiegłym roku Roche po raz czwarty z rzędu został zaproszony do udziału w Biennale Architektury w Wenecji. Pozostaje więc tylko liczyć na to, że kolejna realizacja R&Sie... – szkieletowaty most, zawijający się w supeł na rzece, stanie się już wkrótce nowym znakiem rozpoznawczym Cieszyna. Póki co, warto zajrzeć na niezwykle obszerną (i równie trudną w nawigacji) stronę internetową prowadzoną przez Roche’a http://www.new-territories.com. A 23 lipca warto wybrać się do Domu Narodowego w Cieszynie, gdzie Roche wygłosi wykład.―Sebastian Cichocki






teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone