Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
piątek 3.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
ERA NOWE HORYZONTY: Shinya Tsukamoto

Znacie to niekiedy trudne do zdefiniowania uczucie niesmaku połączone z fascynacją, które ogarnia nas po seansie niektórych filmów, kiedy widz czuje się odurzony brutalnością tego, co zobaczył na ekranie? Twórczość Shinya Tsukamoto należy właśnie do tego typu obrazów, które bardzo silnie wpływają na widza – wręcz fizjologicznie. O jego filmie „Tetsuo: Iron Man” twórca cyberpunkowej powieści „Neuroromancer” William Gibson powiedział: To pierwszy prawdziwie cyberpunkowy film. Mylne jest jednak stwierdzenie, że reżyser zamyka się w pewnej konwencji.

Shinya Tsukamoto, który pierwszy film (na taśmie 8 mm) zrealizował w wieku 14 lat, przez lata opracowywał swój styl (m.in. założył „Teatr Morskiego Potwora”, w którym realizował swoje filmy krótkometrażowe). Pierwsze znaczące dzieło w jego dorobku to „Tetsuo: Iron Man” (1989 r.), w którym pojawiła się charakterystyczna estetyka jego obrazów. W skrócie: przemoc, fetyszyzacja technologiczna i ambiwalencja, jaką twórca czuje do tego, co nowoczesne. Miłość i nienawiść podana w brutalny sposób, w dodatku po japońsku. Dokonania Tsukamoto bezustannie porównywane są do twórczości Lyncha i Cronenberga (szczególnie do dwóch ich filmów „ Głowa do wycierania” i „Videodrome”), a tym, co łączy filmy Japończyka z dziełami tych reżyserów, jest gęsty klimat klaustrofobii.

Jego filmy nie epatują na szczęście tylko bezmyślną przemocą. Są metaforyczną krytyką dzisiejszego społeczeństwa, które bezmyślnie konsumuje popkulturę. Reżyser pokazuje ludzi w zagrożeniu, zawieszonych między swoją cielesnością a metafizycznością. Sprawnie przekracza stylistykę filmów klasy B, by zabarwić je japońską tradycją. Transgresja, czyli przekraczanie granic nie tylko wizualnych, ale myślowych i mentalnych, to chyba jeden z celów jego filmów. Jego ostatni obraz „Wąż czerwcowy” został nagrodzony Nagrodą Jury na festiwalu filmowym w Wenecji w 2002 roku. Shinya Tsukamoto wciąż pozostaje twórcą niezależnym, działającym poza granicami konwencjonalnego kina. W Cieszynie będzie można przekonać się, jaką siłę rażenia ma jego filmografia.

Tekst: Adrian Chorębała






teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone