Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
czwartek 2.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
KARBONAUCI: Nieznośna Lekkość Bitu

Pamiętacie support grający przed Herbaliserem? To właśnie oni - Karbonauci i grana przez nich muzyka, wprowadzili wszystkich w bardzo pozytywny nastrój. Trzon Karbonautów tworzy dwóch DJ’ów (rezydentów klubów Hipnoza i Fantom) – CueFX i JazzBin.

Początki
CueFX (Jacek Latoń) zaczynał jako muzyk kapeli The Line, preferującej dość ciężkie granie. JazzBin (Sławek Joachimiak) pierwsze kroki stawiał jako muzyk gitarowych grup z udziałem komputera. W pewnym momencie jednak formuła grania w rockowych bandach przestała im wystarczać, zwłaszcza, że zaczęli poznawać inną muzykę. Na nasze szczęście.

Nowe brzmienie
To nie było tak, że pewnego dnia postanowiliśmy zostać DJ’ami. Muzyką interesowaliśmy się odkąd pamiętam. A DJ’ami zostaliśmy z przypadku. Pewnego dnia (a było to na początku 2000 r.) przyszliśmy do Fantoma, gdzie grano wówczas jazz. A my już wtedy znaliśmy produkcje Ninji[Ninja Tune - niezależna wytwórnia zajmująca się nowym brzmieniem, w swym katalogu ma m.in. Herbalisera i Funki Porcini – przyp. aut.] spytaliśmy Adama (współwłaściciela klubu) czy moglibyśmy zagrać z naszych płyt. I tak to się zaczęło - wspomina Sławek.
JazzBin słucha różnorodnej muzyki. Zaczynał od 4AD, Beastie Boys, potem nastąpiła u niego era fascynacji „czystym jazzem” (stąd jego przydomek artystyczny JazzBin). Jednak płytą, która wpłynęła najbardziej na jego postrzeganie muzyki był album Guru Jazzmataz. Jacek najbardziej ceni dokonania Clifforda Gilberto, Squarepushera, LTJ Bukema, ale jak sam mówi: prawdziwe preferencje objawiają się w tym, co tworzymy.

Wokół Karbonautów
Podczas trzech lat swej działalności na scenie zdobyli już spore doświadczenie. Obydwaj są pomysłodawcami cyklicznych imprez drum’n’basowych „Airport”, na których gościli m.in. MK Fever, Maceo Wyro i Sonic Trip oraz house’owych „Hot’n’easy”. JazzBin ma na swoim koncie muzykę do „Promocji Sztuki Mięsa” (multimedialne połączenie muzyki z poezją Grzegorza Olszańskiego i grafiką Magdy Łazarkiewicz), akcji „Kierunek Teatr” w reżyserii i wg scenariusza tancerki Victorii Day Fox, która miała pokazać, jak ludzie niepełnosprawni odczuwają muzykę. CueFX razem z Dominikiem Strycharskim (grającym na flecie) tworzą industrialno-awangardowy hip-hop jako Band FX i oboje współtworzą oprawę muzyczną (DJ + flet) do filmów wyświetlanych w klubach (m.in. „Pillow Book” w Hipnozie, w przyszłości także cykl filmów niemych w Inkubatorze). Dobrym duchem DJ'ów są właściciele klubów Fantom i Hipnoza, którzy pomagają im w działalności.

Projekt właściwy
Było to jedynie kwestią czasu, by CueFX i JazzBin stworzyli własny projekt. Karbonautów współtworzą, oprócz wyżej wymienionych, także Matt Jazz zajmujący się scratchami, Klaudiusz Kłosek - grający na trąbce, Wojtek Markiewicz (aka Diabeł) - grający na kongach i użyczający swego głosu oraz niezwykle kreatywna angielska tancerka i wokalistka Vicky (Victoria Day Fox). Muzykę Karbonautów można nazwać lirycznym szaleństwem, opartym na funku, swingującym jazzie i hip-hopowych zagrywkach. Jak sami twierdzą, jest to ich imprezowo-taneczna strona, mająca na celu wyzwolić w słuchaczach energię i pozytywne wibracje. Czy to się udaje? Każdy, kto słyszał jak grali przed Herbaliserem, a także tuż po występie Brytyjczyków, nie ma żadnych wątpliwości co do skuteczności Karbonautów. Za programowanie w zespole odpowiedzialny jest JazzBin, budującymi napięcie aranżacjami zajmuje się CueFX. Większość muzyki Karbonautów powstaje jednak wspólnie podczas prób i występów, kiedy wstępuje w muzyków owa trudna do zdefiniowania „nieznośna lekkość bitu”. Można nazwać to nu-jazzem, ale każde wpisanie w ramy gatunku brzmienia Karbonautów jest sporym ograniczeniem. Zatem najlepiej przekonać się samemu.

Tekst: Adrian Chorębała [Ultramaryna marzec 2003]






teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone