Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
piątek 3.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
{OH!} ORKIESTRA HISTORYCZNA: Przywracamy muzyce prawdziwe perełki

Muzyka, po którą sięgają, liczy sobie 200, czasem nawet 400 lat. To jednak nie przeszkadza skupionej wokół koncertmistrzyni Martyny Pastuszki oraz menedżera Artura Malke {oh!} Orkiestrze Historycznej, znajdować w niej ciągle coś nowego i aktualnego.

Zespół powstał w Katowicach, a już po dwóch latach działalności wziął udział we współczesnej premierze opery Sarriego „Didone abbandonata” w Brnie. Rok później przyszedł czas na ich debiutancki album. Wydany w listopadzie godzinny materiał zawiera kompozycje na skrzypce i orkiestrę Schreyfogla oraz fantazyjny koncert klawesynowy Schaffratha.

Jesteśmy...
Artur Malke:
Bardzo szczęśliwi, że pomysł powołania na Śląsku orkiestry wykonującej muzykę dawną udało się zrealizować. {oh!} Orkiestra Historyczna od czterech lat regularnie koncertuje dla tutejszych melomanów, jednocześnie promując Katowice podczas wielu festiwali w Polsce i za granicą.
Martyna Pastuszka: Po prawie czterech latach działalności {oh!} Orkiestry. Cieszymy się, że dane nam było zaistnieć i nie możemy się doczekać na to, co przyniosą nam kolejne lata.

Orkiestra to...
AM:
Zespół znakomitych muzyków, każdy posiada osobowość artystyczną. Mieszanka ta, czasem wybuchowa, otwiera drogę do fascynujących muzycznych poszukiwań.
MP: Zorganizowana grupa ludzi, dla której chęć zagrania dobrego koncertu jest ważniejsza niż zmęczenie pracą, nocnym podróżowaniem czy niedospaniem, a przede wszystkim ważniejsza niż własna ambicja.

Podczas prób...
MP:
Tworzymy opowiadanie, które będzie później narracją koncertu. Można by powiedzieć, że {oh!} kolekcjonuje niebanalne osobowości z giętką wyobraźnią, które przez kilka dni przed każdym koncertem ustalają język, w którym będą się komunikować: opowiadać, żartować i sprzeczać się.

Odkrywamy muzykę, która od XVIII wieku nie była wykonywana, bo...
AM:
To fascynujący proces, pozwalający przywrócić literaturze muzycznej prawdziwe perełki, a Orkiestrze stale się rozwijać, poznając nowy, nie wykonywany nigdy wcześniej repertuar. Moment, gdy muzyka po raz pierwszy „wychodzi” z zapisanych nutami manuskryptów jest jedną z najbardziej ekscytujących chwil naszej pracy.

Gdy występujemy przed publicznością...
MP:
Mamy nadzieję „zarazić” ją naszą opowieścią, narracją.
AM: Staramy się likwidować wszelkie bariery, chcąc nawiązywać z naszymi słuchaczami jak najbliższy kontakt. Tylko wtedy możemy przekazywać muzyczne emocje, które odnajdujemy w granych przez nas utworach.

Dążymy do...
MP:
Jako koncertmistrzowi orkiestry marzy mi się, aby muzycy słuchali siebie nawzajem z nieskrywaną i nie kurtuazyjną przyjemnością. W relacji orkiestra – publiczność dążę (w długiej perspektywie) do przywrócenia reakcji, aplauzu i mniej skodyfikowanej aprobaty. Pochodzące z XVIII wieku teksty źródłowe donoszą o entuzjastycznej reakcji publiczności, niejednokrotnie zakłócającej przebieg koncertu. Marzę, aby to powtórnie zaistniało na koncertach muzyki dawnej.

Bardzo jest to obecne w jazzie, mamy czasem pozostałości tego entuzjazmu w operze po wyjątkowo zaśpiewanych ariach, ale w sali koncertowej trzymamy się XIX i XX-wiecznego savoir-vivre’u, który nakazywał ciszę, aż do zakończenia całej formy. Barok jest znacznie bliżej jazzu, nawet w sali koncertowej.

W związku z Górnym Śląskiem...
MP:
Kiedyś, w rozmowie ze znakomitą sopranistką Marią Keohane usłyszałam, że warto jest zawsze czuć i pamiętać, w której kieszeni ma się klucze do swojego domu. Będziemy wyjeżdżać, koncertować po Polsce, Europie i świecie, ale nasze domy, do których mamy klucze są w Katowicach, Rudzie Śląskiej, Gliwicach czy w Chorzowie.

tekst: Magda Sarapata | zdjęcie: Magdalena Hałaś
ultramaryna, grudzień 2015








>>> strona {oh!} Orkiestry Historycznej









KOMENTARZE:

nie ma jeszcze żadnych wypowiedzi....


SKOMENTUJ:
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
wpisz poniżej dzień tygodnia zaczynający się na literę s:
teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone