Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
piątek 1.11.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
magazyn
Ultramaryna okładka
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
fotokolekcje
> szczęśliwa trzynastka
> ultra_kolekcje
> jedna na sto!
> ustrzel kolory miasta!





płyty
Let’s Go Eat The Factory
Let’s Go Eat The Factory
Guided By Voices
Fatboy Slim

Fatboy Slim

Palookaville


Norman Cook w towarzystwie znamienitych gości (m.in. Damon Albarn (Blur), Lateef z Latyrx i DJ Shadow's Quannum Collective, Bootsy Collins) nagrał zakręcone popowe piosenki. Zgrabnie skomponowane utwory rozczarują tych, którzy poszukiwali w jego twórczości więcej niż fajnych rytmów i ładnych melodii.

Jeśli artysta pokroju Fat Boy Slima wyda dobrą, ale nie rewolucyjną płytę, wtedy słuchacz, pomimo silnej dawki ekscytacji jest rozczarowany. Dlaczego? Apetyt został zbyt wyostrzony albumem “Halfway Between The Gutter And The Stars” (2000), który podniósł wysoko poprzeczkę dla ambitnej muzyki tanecznej. Tchnął garść mistycyzmu w housowo-psychodeliczne rejony, wmieszał w to funk, soul, hip-hop i przyprawił szlachetną elektroniką. Na najnowszym albumie punkt ciężkości został przeniesiony w okolice solidnego, przebojowego popu. Słyszymy już nie kompozycje, tylko piosenki.

„Palookaville” to określenie stanu ducha artysty podczas tańca-meduzy, który Fatboy Slim wykonuje kiedy jest niezwykle uradowany z tego jak gra swe sety djskie i jak reaguje na nie publiczność. Album pod tym tytułem jest więc podszyty euforyczną atmosferą zabawy. Piosenki z tej płyty są zbudowane jednak bardziej na strukturze refren-zwrotka niż jako rozwijająca się w stronę klubowych rytmów muzyka tylko do tańca. Co istotniejsze Norman Cook postawił tym razem na „ żywe” brzmienie instrumentów niż na proces samplowania. Do tych zmian najbardziej zainspirował mnie czas spędzony z zespołem Blur - mówi Cook, który w ubiegłym roku wyprodukował dwa utwory pochodzące z ich cenionego przez krytyków albumu “Think Tank”. Kiedyś byłem przyzwyczajony do samotnej pracy w studio, gdzie śliniłem się do rozgrzanego do białości komputera, starając się stworzyć muzę, która będzie miała w sobie nieco ludzkiej duszy. Przebywanie w towarzystwie kolesi z Blur przypomniało mi, że czasami wszystko, czego potrzebujesz to właśnie żywi ludzie. Wszystko dzieje się szybciej, no i jest dużo zabawniej, a ponieważ wymieniasz się pomysłami z innymi, masz szansę stworzyć coś dużo lepszego, niż gdybyś pracował sam. Taki sposób myślenia zaprowadził mnie właśnie do “Palookaville”..

Piosenki z Palookaville powinny więc zadowolić tych, którym są bardzo bliskie ostatnie dokonania Damona Alabarna. Unosi się nad nimi ekscentryczny, żywiołowy duch Gorillaz połączony z niefrasobliwością. Piosenki Fatboy Slima odznaczają się dbałością o pozytywny nastrój i staranne aranżacje. Nagrane na żywo instrumenty zostały poddane obróbce i właśnie w tej warstwie Fatboy Slim odciska swoje piętno. Potrafi zapętlić rytm punkowych gitar w ten sposób by piosenka była bardzo chwytliwa („Slash Dot Dash”), nagrywa w brudny sposób by mieć wrażenie odtworzenia setu djskiego w warunkach studyjnych („Wonderful Night”), Podbija basowe brzmienie perkusją co nadaje piosence plemienne brzmienie, a jednocześnie przypomina manchesterskie formacje gitarowe („Long Way from home”) albo wykorzystuje wielogłosowość i chórki w sposób przypominającym utwory w stylu surfującycym a la Beach Boys. („Put it Back Together”) lub zadziornie żartuje sobie z housowej maniery („Mi Bebe Masoquista”)

Nowa płyta Fatboy Slima sprawdzi się równie doskonale na parkietach, jak i w zaciszu domowym. Muzyk bawi się bowiem popkulturą jak puzzlami, wybiera sobie z niej różne elementy, zlepia i zapełnia przestrzenią miedzy żywą muzyką, a elektronicznymi możliwościami programów komputerowych. Czasami jednak ma się wrażenie, że nagranie dobrej płyty po dziele wyjątkowym zbyt obnaża pop-owość muzyki Normana Cooka. Dobra płyta, która pozostawia słuchacza z uczuciem niedosytu. (Adrian Chorębała)

Sony Music Polska 2004
nasza ocena: 6/10
oceń płytę: 
 
wynik: 3/10



KOMENTARZE:

2007-11-18 10:35
NICX TO CO ZA GUWNO K.SZ
anonim


SKOMENTUJ
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
forum kulturalne
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Entrée - konkurs dla niezależnych...
7.06.2017 przez: Obserwatorium
Przegląd Polskiej Sztuki Współcze...
18.01.2017 przez: Galeria Szyb W
recenzja
14.01.2017 przez: Janina Skop
4. GPART 2016. Tworzysz? Pokaż to...
14.09.2016 przez: Stowarzyszenie
Konkurs fotograficzny: Kreatywne ...
5.02.2016 przez: Miejski Ośrode


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone