Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
czwartek 3.07.25

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
magazyn
Ultramaryna okładka
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
fotokolekcje
> szczęśliwa trzynastka
> ultra_kolekcje
> jedna na sto!
> ustrzel kolory miasta!





płyty
Let’s Go Eat The Factory
Let’s Go Eat The Factory
Guided By Voices
Pixies

Pixies

Best of Pixies (Wave of Multilation)


Obowiązkowa powtórka z twórczości Pixies – najbardziej wpływowej kapeli lat 80. Zadziorne punkowe numery z melodiami, które po latach brzmią równie świeżo. Absolutna klasyka alternatywnego brzmienia.

Dzisiejsza muzyka alternatywna miałaby zupełnie inne oblicze, gdyby nie Pixies. Na początku spotkali się z niedocenieniem, z czasem wartość ich muzyki zaczęła nabierać znaczenia. Teraz można mówić o nich jak o bogach niezal-sceny. W 2004 roku świat zeelekrytyzowała wieść o ich reaktywacji. Aby się przypomnieć wydali liczący 23 kawałków składak.

Geneza zespołu sięga czasów gdy szalony, już nie nastolatek Charles Micheal Kitridge Thompson IV postanowił zmienić imię na Francis Black. Potrzebne mu to było by zostać muzykiem. Uczył się grać na basie, pianinie i perkusji. Do legendy przeszły jego lekcje śpiewu u tajskiego nauczyciela, który kazał mu krzyczeć "tak, jakbyś nienawidził tej suki!" w stylu Beatelsów z "Oh Darling". Potem poznał Filipijczyka Joe Santiago, który był wielkim fanem kosmicznego wcielenia Davida Bowiego i surowej stylistyki punku lat 70. Ich przyjaźń przechodziła wzloty i upadki. Doprowadziła jednak do założenia Pixies (słownikowa nazwa „psotnego, małego elfa"), kiedy dołączyli do nich Kim Deal, która akurat wtedy zrezygnowała z The Breeders oraz perkusista David Lovering. Cała sytuacja miała miejsce w Bostonie roku 1986.

Po wielu próbach, paru koncertach, podczas których supportowali m.in. Throwing Muses, w 1987 światło dzienne ujrzał ich debiutancki krążek „Come on Pilgrim” (reprezentowany na kompilacji przez utwory: „Nimrod’s Son”, „Holiday Song”, „Caribou”). Zawieraja one nieposkromioną energię piosenkowej garażowości Pixies. W „Nimrod’s son” Frank Black drze się jak opętany w rytm pędzących gitar, co daje efekt diabelskiej przejażdżki na rollercoasterze. „Holiday Song” to jeden z hymnów, gdzie pokręcona melodyka i sążniste gitary układają się w alternatywny pazur brzmienia Pixies. „Caribou” to przykład aryjnego openara na dwa głosy: słodkiej Kim i wyjącego Franka. Prosto i dosadnie.
Drugi album „Surfer Rosa” (1988) zawarty jest na Best of'ie w pięciu kompozycjach. Brzmienie piosenek na tym albumie nabrało potężnego rozmachu dzięki produkcji Steve’a Albiniego. Leniwie rozwijający się utwór „Bone Machine” jest przykładem jak zabawny i brudno zakręcony może być college rock. A “Where is my mind” jest tak niezwykle nośnym kawałkiem, że prawie każdy rockowy i nie tylko zespół ma go w swoim zestawie coverowanych klasyków.
Pixies wydali jeszcze trzy albumy: “Doolittle” (1989) (z równie ponadczasową piosenką jak “Where is my mind” - “Monkey go to heaven”), “Bossanova” (1990) i “Trompe Le Monde” (1991).
Ten kompilacyjny album zawiera muzykę, która swoją odwagą i bezkompromisowością zmieniła oblicze rocka. Dobrą rekomendacją mogą być słowa Kurta Cobaina: “Za każdym razem, gdy próbowałem napisać fajną popową piosenkę, w którymś momencie uświadamiałem sobie, że zrzynam z Pixies”. (Adrian Chorębała)

Sonic Records 2004
nasza ocena: 8/10
oceń płytę: 
 
wynik: brak



KOMENTARZE:

Brak komentarzy...


SKOMENTUJ
imię/nick:
e-mail (opcjonalnie):
wypowiedz się:
teksty
FESTIWAL ARS CAMERALIS. RETROSPEKCJA: Piękny trzydziestoletni
koncert Jane Birkin w ramach Festiwalu Ars Cameralis, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, 10.11.2011 Proszę sobie wyobrazić:... >>>

DARIA ZE ŚLĄSKA: Rozmowy przerywane
Pseudonim artystyczny zobowiązuje, bo Daria ze Śląska związana jest z nim od urodzenia. Mogła zostać zawodową siatka... >>>

NATALIA DINGES: W procesie przemieszczania
Aktorka i choreografka. Współpracowała z większością teatrów na południu Polski (Katowice, Bielsko-Biała, Tychy, S... >>>

VITO BAMBINO: Vito na urodziny Kato
10 września po raz kolejny Katowice w unikatowej formie będą świętować swoje urodziny. Jak na Miasto Muzyki UNESCO p... >>>

OLA SYNOWIEC I ARKADIUSZ WINIATORSKI: Marsz w długim cieniu rzucanym przez mur
Mur graniczny pomiędzy Meksykiem a Stanami Zjednoczonymi Wszystkie osiągnięcia ludzkości są konsekwencją dwóch... >>>

MICHAŁ CHMIELEWSKI: O zagubieńcach i outsiderach
Michał Chmielewski trzy miesiące po skończeniu Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach zadebiutowa... >>>

ANNA I KIRYŁ REVKOVIE: Nawet wojna nie zatrzyma kreatywności
Z Anną i Kiryłem Revkovami – muzykami jazzowymi z Ukrainy – rozmawiamy o ich drodze do Katowic, sztuce... >>>
po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
forum kulturalne
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Entrée - konkurs dla niezależnych...
7.06.2017 przez: Obserwatorium
Przegląd Polskiej Sztuki Współcze...
18.01.2017 przez: Galeria Szyb W
recenzja
14.01.2017 przez: Janina Skop
4. GPART 2016. Tworzysz? Pokaż to...
14.09.2016 przez: Stowarzyszenie
Konkurs fotograficzny: Kreatywne ...
5.02.2016 przez: Miejski Ośrode


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone