Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
piątek 17.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
Reporter Festiwal Nowa Muzyka

Reporter Festiwal Nowa Muzyka

7.07.2007-8.07.2007


7 lipca rozpocznie się w Cieszynie tegoroczna, druga edycja Festiwalu Nowa Muzyka. Na terenie boiska i Campingu nad Olzą zaprezentuje się łącznie 15 muzycznych projektów, w tym gwiazdy labelu Ninja Tune, Amon Tobin i Bonobo. Oprócz nich zagra również gwiazda niemieckiej elektroniki, Michael Fakesh oraz kontrowersyjny Otto von Schirach.

Wśród polskich wykonawców najwięcej emocji wzbudza bez wątpienia nowy projekt tria Fisz – Emade – Envee, który zaprezentuje swoje nowe, elektroniczne oblicze. W Cieszynie pojawią się również m.in. Nemezis, C.H. District, Slepcy, I:Gor oraz didżeje reprezentujący Agencję Fantomas – jednego z organizatorów festiwalu.

Uczestnicy imprezy będą mogli wziąć też udział w imprezach towarzyszących. Organizatorzy przygotowali specjalne warsztaty poświęcone sztuce tworzenia nowej elektroniki (program Ableton Live), pokaz filmów dokumentalnych związanych z wytwórnią Warp (Warp Vision) oraz przegląd polskiej twórczości demoscenowej. W samym Cieszynie odbywać się będzie festiwal filmowy Wakacyjne Kadry, podczas którego prezentowane będą najciekawsze polskie produkcje ostatnich miesięcy. To wszystko już za miesiąc w Cieszynie.

A teraz kilka słów o gwiazdach.
Amon Tobin
CyberKlasykiem okrzyknął swego czasu Amona Tobina anonimowy recenzent na łamach jednego z portali internetowych. Jest to adekwatne określenie, tak dla osoby samego muzyka, jak i jego umykającej klasyfikacjom, nieszablonowej – chociaż mocno osadzonej w nurtach elektronicznych – twórczości. Urodzony w Brazylii, po bogatych doświadczeniach podróżniczych osiadły w końcu w Brighton, Amon Tobin sam w sobie stanowi twór równie egzotyczny i wielokulturowy, co jego muzyka. Udało mu się w niej osiągnąć sztukę niezwykle trudną dla artystów o stylistycznie jednorodnym rodowodzie – a mianowicie płynną i w pełni spójną ewolucję od kreacji wewnątrzgatunkowej do muzyki totalnej, budującej absolutnie nową, funkcjonującą poza nazewnictwem jakość. Poprzez sześć longplayów, konsekwentnie dążąc na przestrzeni lat drogą nieograniczonego eklektyzmu nurtów najnowszej elektroniki, fascynacji jazzowych i charakterystycznej dla Tobina tendencji do budowy wyraźnej narracji w utworze, stworzył on charakterystyczną, rozpoznawalną koncepcję muzyczną, będącą jednym z podstawowych filarów artystycznych i marketingowych kultowej oficyny Ninja Tunes.

Jako wykonawca Tobin zadebiutował w połowie lat 90. opatrzoną pseudonimem Cujo płytą „Adventures In Foam”, która – jak sam przyznaje w wywiadach – była jego jedynym Lp, na którym użył żywych instrumentów. Na późniejszych wydawnictwach, począwszy od wypuszczonego z tłoczni w 1997 roku, przełomowego dla „nowej elektroniki” „Bricolage”, poprzez rewelacyjne „Permutation” (1998) i „Supermodified” (2000), aż po wydaną w 2002 roku „Out From Out Where”, artysta używa wyłącznie sampli, których stosuje po kilkadziesiąt (!) w jednym utworze. Rozwijana przez niego technika samplingu stała się znakiem firmowym Tobina, czyniąc go jedną z czołowych postaci rodzącej się, specyficznej – rzec by można – „kultury” producenckiej. Ostatnim krążkiem muzyka jest „Foley Room” z tego roku. Tobin postawił głównie na żywe, nagrywane w podczas specjalnych studyjnych sesji brzmienia. Wśród zaproszonych gości znalazł się m.in. zespół Kronos Quartet, efektem nagrań jest krążek prezentujący raz to taneczne, innym razem knajpiane, niemal balladowe brzmienia. (Marcin Kowalski, mat. pras.)


Bonobo Live Band
Bonobo (łac. Pan Paniscus) to potoczna nazwa szympansa karłowatego, należącego do gromady ssaków naczelnych, który zamieszkuje tereny Kongo i Zairu. Wpisano go na elitarną „Czerwoną listę gatunków zwierząt zagrożonych”. Ponoć od Czytelników Ultramaryny, czyli – jak mniemam – głównie gatunku homo sapiens, różni go tylko jeden chromosom. Czytelnicy innych tytułów, mniejsza tutaj o nazwy, oddaleni są od gatunku Bonobo o kilkanaście chromosomów.

Przedstawiciel Bonobo jakimś sposobem przekazał swe zacne chromosomy Simonowi Greenowi, zwanemu właśnie Bonobo. To od niego zaczyna się nawałnica „monkey music” w Brytanii. Wyposażony w komputer, sampler, gramofony i inne ludzkie wynalazki, pełnoletni Bonobo przenosi się do miasta zwanego Brighton, gdzie zabiera się za komponowanie muzyki. Tam po pewnym czasie poznaje niejakiego Amona Tobina (rząd naczelnych, podrząd małp wąskonosych, rodzina człowiekowatych – klasyfikacja potwierdzona pozytywnie podczas niedawnego koncertu w Katowicach). Ale wcześniej, zanim brytyjscy dziennikarze muzyczni miewali tzw. „wet dreams” wspominając jego leniwe i wielowarstwowe muzyczne pasaże, Mr Green musiał zdobyć zaufanie lokalnej społeczności. Co w Brighton nie jest wcale takie łatwe, bowiem wymagania autochtonów są dość wysokie.

Bonobo udał się do gentlemana o nazwisku Rob Luis, właściciela małej, lecz prestiżowej oficyny płytowej, Tru Thoughts. Za pośrednictwem tej wytwórni Green wydaje kilka singli, które zdobywają wielu fanów. Wieści o nowym, zdolnym producencie rozchodzą się po Anglii niczym wirus w filmie „28 dni później”. AR’owcy (czyli pospolite gady) z licznych majorsów próbują schwytać niedoświadczonego Bonobo w swe chciwe szpony, ale jego muzyka dociera także do Mr Scruff’a z Ninja Tune. Rekomendacja Tobina i zachęty Mr Scruff’a przynoszą zamierzony skutek i Bonobo dokonuje właściwego wyboru: Ninja Tune.

Ta wytwórnia wraz z całą armią żółwi ninja, uratuje poczciwego szympansa przed zgniłym środowiskiem komercji i pozwoli mu na swobodne tworzenie i prokreację, gwarantując temu zagrożonemu gatunkowi przetrwanie. Dla Ninja Tune Bonobo nagrywa kolejne single i albumy (m.in. „Animal Magic” czy „Dial M for Monkey”). Każdy z nich jest wyjątkowy, zaskakuje bogactwem dźwięków i wymaga od słuchacza skupienia. Dopiero po pewnym czasie odkrywamy bowiem pokłady nowych brzmień i ukrytych znaczeń. Warto posłuchać na żywo. (Kordian Wesołowski)


Michael Fakesh
Gwiazda labelu !K7, znany z duetu Funkstörung Michael Fakesch zaprezentuje w Cieszynie swój solowy materiał. Towarzyszyć mu będą perkusista oraz wokalista.

Michael Fakesch największe uznanie zdobył tworząc razem z Chrisem de Luca duet Funkstörung. Ten niemiecki projekt w ciągu ostatnich kilku lat zdobył sobie miano „niemieckiego Autechre”, co z jednej strony uznać możemy za wielki komplement, z drugiej jednak za pewną niesprawiedliwość - muzyka duetu była bowiem jakością samą w sobie, artystom udało się wykreować własne, szybko rozpoznawalne brzmienie. Decyzja o zakończeniu działalności przyszła więc w chwili największej popularności - ostatnim krążkiem Funkstörung okazał się zbiór remiksów, zatytułowany „Appendix”.

Dziś Michael Fakesch działa już wyłącznie solo, jednocześnie przygotowuje się do wydania swej pierwszej autorskiej płyty. Podczas nagrań i koncertów muzykowi towarzyszy perkusista oraz wokalista soulowy Taprikk Sweezee. Całe trio zobaczymy i usłyszymy w Cieszynie - to właśnie podczas festiwalu Fakesh zaprezentuje większość swego premierowego materiału. (mat. pras.)


Program

7.07 sobota
Bonobo Live Band (Ninja Tune Records)
Michael Fakech Live Band (K7 Records)
The Complainer & The Complainers (Mik.Musik.!.)
Lucas Hulan (Roxy Prague)
C.H. District (m-tronic/ elektroklub)
Nemesis (Requiem Records)
K.Mill (Fantomas Crew)
cuefx (SBU/ Hipnoza)
Coffie (Fetish/ Inq)

8.07 niedziela
Amon Tobin (Surroundsound/ Ninja Tune Records)
Vex'd (Planet Mu)
Otto von Schirach (Ipecac Records)
Fisz / Emade / Envee (asfalt records)
DJ Diome (Vivacity CZ)
Slepcy (Cock Rock Disco, Ambush)
I:GOR ( Pandemonium, Deathchant, M-Tronic)
Kicó (MDFK cru/ Hipnoza)

Miejsce: Cieszyn, tereny boiska i Campingu nad Olzą







Bilety:

karnet dwudniowy
do 30 czerwca: 95 zł
po 30 czerwca: 105 zł

bilet jednodniowy
do 30 czerwca: 60 zł
po 30 czerwca: 70 zł





po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone