Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
piątek 17.05.24

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
Video Re:view

Video Re:view

17.05.2011-24.05.2011
Klub 50x50, Katowice
Rondo Sztuki, Katowice
Teatr Korez, Katowice


Od połowy maja ilość prądu biegnącego w katowickich liniach wysokiego napięcia może ulegać gwałtownym fluktuacjom i generalnemu deficytowi. Wszystko to za sprawą festiwalu nowych mediów Video Re:view.

Wśród mnóstwa prezentacji, projekcji, wystaw, spotkań, wykładów i warsztatów najciekawiej zapowiadają się trzy wydarzenia. Pierwsze z nich to „Kino (re)wizytowane przez wideo” (wernisaż 17 maja), czyli prezentowany w Rondzie Sztuki pokaz filmów wideo podejmujących grę ze swoją starszą siostrą – X muzą. Wideo odnoszą się do znanych postaci świata filmu – Hitchcocka, Polańskiego, Schlöndorffa oraz takich dzieł, jak „Pancernik Potiomkin”, „The Open Door” czy „Doktor Mabuse”.

Natomiast w kamienicy przy ul. Mariackiej 10 będzie można oglądać instalację mulitimedialną „ShiMMy shiMMy grass”. Jej twórcami są Jef Ablézot, Morgan Dimnet i Laura Henno ze stworzonego w 2000 roku teamu Qubo Gas. Artyści przyjadą do Katowic, by zaprezentować wirtualny ogród. Przy użyciu komputera i tradycyjnej formy projektowania stworzyli ponad 200 gatunków roślin. Kolejne elementy instalacji dodawane są zawsze losowo, wedle powstającego na bieżąco projektu. Ostateczny efekt pracy zależy od miejsca oraz warunków meteorologicznych, w których rośliny będą się „rozwijać”.

Nie można też przegapić pokazu animacji wyselekcjonowanych przez jury zeszłorocznego festiwalu Ars Electronica w Linzu. Głównym wątkiem filmów – podzielonych na 11 kategorii, m.in. Eksperyment i Abstrakcja oraz Filmy krótkometrażowe – jest szeroko rozumiany mrok. Zwiastunem będzie prezentacja filmów pochodzących z Festiwalu Animacji, która odbędzie się w Teatrze Korez.

tekst: Łukasz Białkowski | na zdjęciu: „The Road That White Men Tread”, autor: Samuel Bester


Program festiwalu Video Re:view

Wystawy

10.05-10.06 > Rondo Sztuki
Kino (re)wizytowane przez wideo

Superprodukcje, multipleksy, kultura masowa, powtarzalne scenariusze - kino nie zawsze wiązało się z tymi określeniami i wcale nie musi takie być! Prezentowane na siedmiu ekranach wideo odnoszą się do znanych postaci świata filmu – Hitchcocka, Polańskiego, Schlöndorffa oraz do takich dzieł, jak „Pancernik Potiomkin”, „The Open Door” czy „Doktor Mabuse”.
Prezentowane videoarty:
Ekran I:
„Instant T”, produkcja Trace Label; „Instants T1”, autor: Pascal Frament, Francja 2009; „Instants T2”, autor: Sylvain Bélot, Francja 2009; „Instants T3”– autor Gilbert Carsoux, Francja 2009. Ekran II: „Repulsion : Faster”, autor: Roxane Billamboz, Francja 2007; „Cinema-dolls trilogy”, autor: Roxane Billamboz, Francja 2007; „Minuit moins dix/ minuit moins cinq”, autor: Sabine Massenet; Francja 2008, „Bande annonce”, autor: Sabine Massenet, Francja 2009; „Last dance”, autor: Sabine Massenet, Francja 2009; „Fire!”, autor: Sabine Massenet Francja 2009; „Wild horses”, autor: Johanna Reich, Niemcy 2008; „Holes”, autor: Johanna Reich, Niemcy 2008; „Vendetta”, autor: Christophe Guérin, Francja 2009. Ekran III: „Dérapage répétitif”, autor: Franck Pitoiset, Francja 1999; „An ode to Hel”, autor: Gareth Hudson, Anglia 2008; „Futur proof”,autor: Gareth Hudson, Anglia 2008; „Alone”,autor: Gerard Freixes Riber, Hiszpania 2008; „Rêve de pellicule”,autor: Claude Marguier, Francja 2008; „Aux éclats”,autor: Florence Babin, Francja 2007. Ekran IV: „[sinema]”,autor: Benoit Perraud, Francja 2009; „The Aria”, autor: Sally Grizzel Larson, USA 2010; „Boy meets girl”, autor: Léo Liotard, Belgia 2010; „Aprés coup”, autor: Boris du Boullay, Francja 2009. Ekran V: „chant [dans les muscules du chant]”, autor: Suzan Vachon, Kanada 2010. Ekran VI: „Collapse”, autorzy: Basel Abbas, Ruanne Abou-Rahme, Palestyna 2010. Ekran VII: „Starring”, autor: Koen Theys, Belgia 2003
Wernisaż: 17.05

17.05 > 50x50
godz. 20.30 > Niebezpieczne związki. Lekcja obrazów, dźwięk obrazów
– pokaz filmów awangardowych oraz videoartów. Spotkanie z Samuelem Besterem
„Program projekcji należy rozumieć, jako spacer po puszczy dźwięków i zmysłów. Dźwięk, muzyka, hałas nie są postrzegane jedynie uchem, ale także oczami. Muzyka produkuje obrazy. Nie jest jednak wobec obrazu służebna. Jest jego alter ego. Jest biciem serca ciała obrazów. To, co odkryje publiczność, to że obraz można oglądać także uchem. Słuch widzi”. Słowo wstępne: Marc Mercier. Videoarty: „The inscrutable oriental”, reż. Samuel Bester, Francja 2008; „New world order”, reż. Samuel Bester, Francja 2008; „The age of englishtenment”, reż. Samuel Bester, Francja 2008; „How violent her charms, how charming his violent”, reż. Samuel Bester, Francja 2008; „The road that white men tread”, reż. Samuel Bester, Francja 2008; „Corrida urbaine”, reż. Marc Mercier, Francja 2008; „Link”, reż. Nelly-Eve Rajotte, Quebec 2009; „N’acre”, reż. Myriam Bessette, Kanada 2007; „Ce disque est le même que l’autre”, reż. Jean-Jacques Palix, Francja 2009; „IPS”, reż. Dominique Comtat, Francja; „Morgenrot”, reż. Jeff Desom, Luksembourg 2009; „Visual Alan Audio Vega”, reż. Mister Blick, Francja 2009; „Sexus”, reż. Pouri Hosseinpour, Iran/ Francja 2010
Prezentacje potrwają do 17.06

18.08-26.06 > BWA
Videonale

Videonale w Bonn to międzynarodowy festiwal oraz konkurs videoartu. Pierwsza edycja odbyła się w 1984 roku z inicjatywy studentów, od tej pory program biennale jest stale poszerzany. Po przeniesieniu do Muzeum Sztuki w Bonn, z pomocą młodych architektów i projektantów, organizatorzy Videonale opracowali szereg specjalnych, pojedynczych kanałów-form projekcji. Ponadto program został rozszerzony o szereg wykładów koncentrujących się na bieżących problemach sztuki video. W ramach wystawy w BWA Katowice będzie można zobaczyć wybór 48 videoartów artystów pochodzących z całego świata, wybranych spośród prac prezentowanych podczas 13 Videonale w Bonn.
Prezentowane videoarty: „Racing Clocks Run Slow: Archaeology of a Racetrack”, autor: Shimon Attie, USA 2008; „Fresh Cherries”, autor: Anna Baumgart, Polska 2010; „Vanishing Point”, autor: Janet Biggs, USA 2009; „Paradise Later”, autor: Ascan Breuer, Niemcy 2010; „Birth of Nation”, autor: Daya Cahen, Holandia 2010; „Four Seasons”, autor: Keren Cytter, Izrael 2009; „Feature”, autor: Shezad Dawood, Anglia 2008; „You Are Here”, autor: John di Stefano, Australia 2009; „Animal Cams”, autor: Sam Easterson, USA 2000-2008; „Camp”, autor: Peter Freund, USA 2010; „Silberwald”, autor: Christoph Girardet, Niemcy 2010; „Aura Dies Hard (Or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Copy)”, autor: Nate Harrison, USA 2010; „The Good Life”, autorzy: Ronny Heiremans i Katleen Veimeir, Belgia 2009; „Ein Tag und eine Ewigkeit”, autor: Anna Hepp, Niemcy 2009; „Za Żelazną Bramą (behind the iron gate) ”, autor: Heidrun Holzfeind, Austria 2009; „Dream Water Wonderland”, autorzy: Ute Hörner i Mathias Antlfinger, Niemcy 2010; „Blithe Tragedy”, autor: Ran Huang, Chiny 2010; „Grand Paris Texas”, autorzy: Teresa Hubbard i Aleksander Birchler, USA 2009; „The Woman, The Orphan and The Tiger”, autorzy: Jane Jin Kaisen i Guston Sondin-Kung, Dania 2010; „Artist Statement”, autor: Adela Jusic, Bośnia i Hercegowina 2010; „99 Beautiful”, autor: Tessa Knapp, Niemcy 2010; „Summertale”, autor: Katarzyna Kozyra, Niemcy 2008; „Resonanses”, autor: Kaja Leijon, Norwegia 2010; „Cocker”, autor: Erik Levine, USA 2010; „Miss Nice-Looking”, autor: Chi-You Liao, Tajwan 2010; „Friends He Lost At Sea”, autor: Henrik Lund Jørgensen, Szwecja 2009; „Insideout”, autor: Tonje Alice Madsen, Dania 2010; „Celebration (Cyprus Street) – autor: Melanie Manchot, Anglia 2010; „Milk for Lambs”, autor: Almagul Menlibayeva, USA 2010; „Rapture (silent anthem)”, autor: Angelica Mesiti, Australia 2009; „I remember”, autor: Helena Őhman McCardle, Anglia 2009; „Otholit II”, autor: Otholit Group, Anglia 2007; „Tale of Heaven”, autor: Aroonpheng Phuttiphong, Tajlandia 2010; „Storyteller”, autor: Nicolas Provost, Belgia 2010; „Walking drunk in high shoes”, autor: Anahita Razmi, Niemcy 2010; „Black hole”, autor: Johanna Reich, Niemcy 2009; „Six Easy Pieces”, autor: Reynold Reynolds, Niemcy 2010; „Rebeca”, autor: Gonzalo H. Rodriguez, Niemcy 2009; „Projecte E/F”, autor: Mireia C. Saladrigues, Hiszpania 2008; „As Inside As The Eye Can See”, autor: Casilda Sanchez, Hiszpania 2009; „Module 002/ Restraum”, autor: Meggie Schneider, Niemcy 2010; „Begleiter”, autor: Michaela Schweiger, Niemcy 2010; „H2”, autor: Nurit Sharett, Izrael 2010; „Vargtimmen – After a Scene by Ingmar Bergman”, autor: Georg Tiller, Austria 2010; „Self-portrait with Mother”, autor: Ewa Toboła, Polska 2009; „Improvement”, autor: Adam Vackar, Czechy 2009; „Fliegenschwimmer”, autor: Claudia Waldner, Niemcy 2009; „Karaoke Wrong Number”, autor: Rachel Perry Welty, USA 2010
Wernisaż 18.05, godz. 19.00.


Projekcje

23-26.05 > Teatr Korez
Projekcja animacji z Festiwalu Ars Electronica 2010

Festiwal Ars Electronica to doroczny festiwal sztuki i technologii odbywający się w Linzu. W latach 1979-1986 był jedną z części International Bruckner Festival, obecnie jest oddzielnym festiwalem. Od 1987 roku podczas festiwalu przyznawane są nagrody Prix Ars Electronica w kilku kategoriach, m.in. w dziedzinie sztuki elektronicznej i interaktywnej, animacji komputerowej, kultury cyfrowej czy muzyki elektronicznej. Podczas Video Re:view będzie można zobaczyć animacje pochodzące z ubiegłorocznej edycji Ars Electronica, wybrane przez jury tego festiwalu. Animacje będą podzielone na kategorie: Dark stories, Experimentation & Abstraction, Inner & Outer Spaces, Late Night Stories, Narration as it is, Positions & Messages, Visual Sounds & Music, Transformations from Real to Abstract, Japan Media Arts Festival Selection.


Instalacje

19.05-2.06 > ul. Mariacka 10
Qubo Gas: ShiMMy shiMMY grass

Qubo Gas to grupa artystyczna stworzona w 2000 roku przez Jefa Ablézota, Morgan Dimnet i Laurę Henno. W Katowicach stworzą swój wirtualny ogród, na który złoży się ponad 200 gatunków roślin, stworzonych zarówno przy użyciu komputera, jak i tradycyjnej formy projektowania. Kolejne elementy instalacji ShiMMy shiMMy grass dodawane będą losowo na podstawie powstającego na bieżąco projektu. Ostateczny efekt pracy artystów będzie zależeć także od miejsca (kamienica przy ulicy Mariackiej wprost idealnie nadaje się do artystycznych ingerencji!) i warunków meteorologicznych, w których rośliny będą się rozwijać.


Performance

24.05 > 50x50
godz. 20.30 > Tashweesh

Tashweesh to audiowizualna grupa łącząca w swoich działaniach różne praktyki i techniki artystyczne (dźwięk, muzykę, tekst czy obraz) oraz zainteresowania twórców grupy – Ruanne Abou-Rahme (boikutt) oraz Bassela Abbasa (aswatt). Rezultatem artystycznych poszukiwań Tashweesh jest „kolizja” dźwięków i obrazów, video, materiałów archiwalnych zgodnie ze swoją nazwą, która oznacza „wzajemne przenikanie się”. boikutt i aswatt przed założeniem grupy występowali osobno i wspólnie, tworzyli także zespół The Rammallah Underground, z którym koncertowali kilka lat temu w Bytomiu podczas festiwalu Ars Cameralis.


Warsztaty

18-20.05 > Dobra Karma
:Wel-T-Räume: Nachbarschaft:
[przestrzenie świata : sąsiedztwo]
Warsztaty :wel-t-räume: nachbarschaft: odbywają się w ramach dwóch wydarzeń Video Re:view i Videonale w Bonn. W ramach zajęć uczestnicy zajmą się badaniem przestrzeni oraz, co ważne, świadomości przestrzeni do życia. W trakcie warsztatów zostanie podjęta próba analizy postrzegania przestrzeni w kontekście urbanistycznym oraz kreowania sztuki video. W oparciu o dyskusję, grę, obserwację uczestnicy stworzą i zaprezentują wizję będącą wyrazem własnego postrzegania otoczenia oraz przestrzeni. Wykorzystają do tego jedną z technik (video, fotografia, rysunek, kolaż lub instalacja). Warto dodać, że znajomość technik nie jest wymagana. Kontynuacja projektu :wel-t-räume: nachbarschaft: odbędzie się w listopadzie tego roku w Bonn. Będzie doskonałą okazją do poznania grupy niemieckiej i wzajemnej wymiany doświadczeń. Prowadzenie: Mühlenkampf – grupa artystyczna która zajmuje się rewitalizacją i kreatywnym kształtowaniem zastanych struktur i przestrzeni. Therese Schuleit - ukończyła studia z zakresu mediów audiowizualnych, literatury porównawczej oraz ilustracji w Kolonii, Firenze oraz Mainz. W 2008 roku zrobiła dyplom z zakresu sztuki mediów. Od tego czasu pracuje jako artystka, niezależny kurator oraz projektant. Należy do grup artystycznych Elektronentoto oraz Mühlenkampf. W pracy artystycznej zajmuje się percepcją, materią i dźwiękowym opisem przestrzeni i jej mieszkańców. Evamaria Schaller – ukończyła studia z zakresu filmu dokumentalnego na FAMU w Pradze i sztukę multimedialną na Uniwersytecie w Salzburgu. Obecnie studiuje na studiach podyplomowych z zakresu nowych mediów w Kolonii. Przez siedem lat pracowała jako prezenter radiowy. W pracy artystycznej zajmuje się dokumentalnym i eksperymentalnym filmem, videoartem i sztuką performance w przestrzeni publicznej. Piotr Ceglarek – ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie w 2009 roku uzyskał dyplom w pracowni nowych mediów prof. Bogdana Króla. Należał do grupy RGBoy. Obecnie współtworzy grupę artystyczną Landszaft oraz projekt audio-wizualny Teleport-Katowice.


19.05 > BWA
Warsztaty dla kuratorów sztuki

Głównym problemem postawionym podczas warsztatów będzie proces organizacji wydarzenia artystycznego, jakim jest Videonale w Bonn. Uczestnicy poznają sposoby selekcji dzieł (13 Videonale miało ponad 1770 zgłoszeń!), uzyskają również odpowiedzi na takie pytania: jak dźwięk, obraz i sprzęt determinują wystawę videoartu oraz jak będzie wyglądać przyszłość ekspozycji sztuki mediów w erze internetu. Videonale w Bonn to międzynarodowy festiwal oraz konkurs videoartu. Pierwsza edycja odbyła się w 1984 roku z inicjatywy studentów, od tej pory program biennale jest stale poszerzany. Po przeniesieniu do Muzeum Sztuki w Bonn, z pomocą młodych architektów i projektantów, organizatorzy Videonale opracowali szereg specjalnych, pojedynczych kanałów-form projekcji. Ponadto program został rozszerzony o szereg wykładów koncentrujących się na bieżących problemach sztuki video. Prowadzenie: Georg Elben – ukończył historię sztuki, nauki polityczne i literaturę w Bonn, Milanie i Karlsruhe. Pracował jako doradca przy tworzeniu kolekcji młodej sztuki niemieckiej dla Narodowej Niemieckiej grupy bankowej KfW w Bonn i Berlinie. Jako niezależny kurator ma na swoim koncie wystawy zbiorowe, jak i indywidualne (m.in. wystawę Christiana Jankowskiego w Muzeum Sztuki w Bonn). Obecnie pracuje jako kurator Sammlung Rheingold w Düsseldorfie przy produkcji videoartów takich artystów, jak m.in. David Zink Yi, Corinna Schnitt, Jeanne Faust, Jonathan Horowitz czy Erik van Lieshout. Od 2003 roku jest dyrektorem Videonale w Bonn. W lipcu 2011 roku zostanie także dyrektorem Muzeum Rzeźb w Marl (Nadrenia Północna-Westfalia).


Imprezy towarzyszące

17.05 > Kinoteatr Rialto
Sesja w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego 2011

Europejski Kongres Gospodarczy to najważniejsza impreza gospodarcza w Europie Środkowej, odbywająca się od trzech lat w Katowicach. Rokrocznie, w trzydniowym cyklu debat, spotkań i wydarzeń towarzyszących, w Kongresie bierze udział 4500 gości z Polski i zagranicy (w tym kilkuset panelistów). Od początku istnienia Kongresu szefem Rady Programowej jest Przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek. Tematyka Kongresu obejmuje kwestie najbardziej istotne dla rozwoju gospodarczego i społecznego Europy. W 2011 roku wiodącym tematem będzie konkurencyjna gospodarka Europy i nowy ład Unii Europejskiej, a także problemu Europy Środkowo-Wschodniej. Nie zabraknie także tematów związanych z pakietem klimatyczno-energetycznym i jego wpływem na europejską gospodarkę. Ponadto, podczas kongresu, omawiane będą także takie tematy, jak wspólna polityka energetyczna Unii, innowacyjność oraz zależności między rozwojem gospodarki, regionów i miast.
godz. 9.00-15.00
godz. 9.00 > Cyfrowe miasta – nowe technologie w rozwoju metropolii.
godz. 11.30 > Projektanci przyszłości – artyści i gospodarka kreatywna.
godz. 13.15 > Festiwal Animacji w ramach Ars Electronica. Nowe osiągnięcia sztuki filmowej i sztuki opowiadania.

20-21.05 > Aula Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
Konferencja: Transgresje zmysłów. Kultura, technologia i technoumysł

W jakiej mierze media determinują nasze życie? Czy nasza percepcja jest zaprogramowana i zaprojektowana? W jaki sposób nowe media wpływają na sposób naszego myślenia i co możemy zrobić, by mieć nad nim większą kontrolę? Czy Google nas ogłupia, czy sprawia, że stajemy się coraz mądrzejsi? Czy sieci społecznościowe i wikinomia prowadzą do destrukcji tradycyjnej ekonomii i społeczeństwa, a może jest wręcz odwrotnie? Czy cybersztuka może pomóc nam w zrozumieniu przemian współczesnego społeczeństwa? Jak ewoluują nasze zmysły dzięki sztuce nowych mediów? Jakich nowych znaczeń nabierają dziś – w epoce mediów społecznościowych – tezy Marshalla McLuhana? Czy rola, jaką odegrał Twitter w obalaniu rządów północnoafrykańskich państw, świadczy o tym, że środek przekazu nadal jest przekazem? Konferencja Transgresje zmysłów pozwoli odpowiedzieć na te i inne pytania, dotyczące przemian mediów społecznościowych, pojawiania się coraz nowszych technologii, sposobów komunikacji oraz rozwoju cybersztuki i technoumysłu. Konferencji towarzyszyć będzie wystawa studentów katowickiej Akademii Sztuk Pięknych Hommage a McLuhan. W trakcie konferencji zaprezentowany zostanie performance Maurice'a Benayouna, który po raz pierwszy w Polsce pokaże pracę Emotion Forecast. W ramach spotkania przeprowadzone zostaną warsztaty projektowe.



Miejsca
Katowice: Klub 50x50, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, ul. Mariacka, Rondo Sztuki, Teatr Korez, Dobra Karma, Kinoteatr Rialto, Akademia Muzyczna







po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone