|
 |
 |
Czy jest już grupa facebookowa „Rozreklamujmy Teatromanię w całej Polsce”? Jeśli nie, stwórzmy ją czym prędzej. Ten bytomski festiwal wyrasta na lokalny brylant, event, który wręcz domaga się, by się nim chwalić w kraju niczym Off Festivalem. Zablokujmy drogi krytykom kursującym na trasie Warszawa-Wrocław, każmy blogerowi/ blogerce, co to ma się dać zepsuć śląskim imprezom, odrabiać w Bytomiu wolontariat, ściągnijmy na czas festiwalu krewnych i znajomych, zarzućmy YouTube filmikami sprzed BCK-u, a przede wszystkim szturmujmy jego kasy. Uwierzcie, że gdyby program jakiegokolwiek warszawskiego, krakowskiego czy wrocławskiego festiwalu był tak dobry jak tegoroczna Teatromania, w mediach i na portalach społecznościowych trwałby na jego temat nieustanny buzz. Więc nie powtórzmy błędów zeszłego roku, gdy na fenomenalnych spektaklach zdarzały się pustki.
Na początek organizatorom wreszcie udało się spełnić długoletnie marzenie. O zaproszeniu koreańskiego „Woyzecka” Sadari Movement Laboratory mówiło się od dawna. W tym roku wreszcie się udało. Przyznam, że kiedy pierwszy raz usłyszałam o przełożeniu dramatu Büchnera na język teatru tańca, trudno mi było uwierzyć, że w takiej formie historia szaleńca karmionego samym grochem nie ulegnie spłyceniu. A jednak duszną atmosferę sztuki wspaniale odmalowano za pomocą prostego chwytu – scenografią stała się ruchoma układanka z krzeseł, z których tancerze budują skomplikowane klatki, podesty i labirynty. Po tej wibrującej przestrzeni przy akompaniamencie tang Piazzoli szarpie się Maria z Woyzeckiem, bo w tym spektaklu to Maria jest epicentrum, to ona najlepiej dostrzega grozę naszkicowanego drewnianymi meblami świata i to ona najszybciej zdaje sobie sprawę ze swojej bezsilności wobec tej grozy.
Claire Cunningham przywraca wiarę nie tylko w terapeutyczną moc sztuki. Przypomina też, że tak zwany teatr świadectwa oraz teatr wyrastający z niepełnosprawności nie musi być teatrem specjalnej troski. Kule, na których się opiera, są dla niej narzędziem, rekwizytem i przede wszystkim tematem. Potrafi budować z nich skomplikowane instalacje, tworzyć z nich kostiumy, ogrywać je na dziesiątki zaskakujących sposobów i, co najważniejsze, potrafi z nimi zachwycająco tańczyć.
Jo Strømgren Kompani to teatr tańca posługujący się także specyficznym językiem będącym zlepkiem niezrozumiałych rosyjsko i angielsko podobnych dźwięków. Tydzień po premierze swojego najnowszego spektaklu „The Experiment” zespół pokaże go w Bytomiu. Jego bohaterki w imię bliżej niesprecyzowanych wyższych idei dobrowolnie poddają się napromieniowaniu. Z czasem jednak pojawiają się wątpliwości. Kobiety pozostawione same sobie stopniowo poddają się szaleństwu, choć może stanu, który przywiódł je do laboratorium, nie należałoby nazywać poczytalnością.
„Podróż do kresu nocy” Dylana Tighe jest osobistą wariacją na temat podróży i lęku przed obcością. Inspiracją stała się nie tylko tytułowa powieść Celine’a, ale także absurdalna podróż, jaką Tighe odbył ekspresem z Moskwy do Pekinu, bijąc w ten sposób purnonsensowy rekord stężenia poczucia wyobcowania.
Na koniec pojawią się krajowi żywi klasycy – Strefa Ciszy z poruszającym spektaklem „Salto mortale” opowiadającym historię zagrabienia i zniszczenia setek fortepianów wydartych ze szczecińskich mieszkań przez sowieckie wojsko. Relacje świadków mówią o koszmarnym widoku ustawionego wzdłuż torów niekończącego się szeregu fortepianów czekających w nieskończoność na transport. Strefa Ciszy odtworzy ten przedziwny obraz. Nad spektaklem pracowała wspólnie z izraelskim zespołem Clipa Theater, który w ramach projektu „K.” stworzy w budynku przy Żeromskiego przytłaczającą kafkowską przestrzeń.
Obywatele, weźmy sprawę Teatromanii i bilety na nią we własne ręce. Tak rzadko nam się zdarza, że mamy się czym pochwalić…
tekst: Pola Sobaś-Mikołajczyk | zdjęcie: „Woyzeck”, Sadari Movement Laboratory
Program:
11.05 wtorek
godz. 16.00-20.00 > Bytomskie Centrum Kultury / Akwarium
Warsztaty teatralne: Clipa Theater (Izrael). Bilety 10 zł (cały cykl – 3 dni zajęć).
12.05 środa
godz. 17.15 > Bytomskie Centrum Kultury / Akwarium
Prezentacja działalności Clipa Theater i spotkanie z zespołem. Wstęp wolny.
godz. 19.00 > Bytomskie Centrum Kultury / Sala To Tu
„Córka” – spektakl zrealizowany w ramach projektu teatralno-edukacyjnego „Córka”. Bilety 5 zł.
13.05 czwartek
godz. 14.30-18.30 > Bytomskie Centrum Kultury / Akwarium
Warsztaty teatralne: Clipa Theater (Izrael)
godz. 19.00 > CSW Kronika
Prezentacja działalności Sadari Movement Laboratory. Wstęp wolny.
godz. 21.00 > Jazz Club Fantom
Koncert: Niwea (Wojciech Bąkowski – tekst, głos, muzyka, Dawid Szczęsny – muzyka, produkcja >>> www.myspace.com/niwea). Bilety 15 zł.
14.05 piątek
godz. 18.00 > CSW Kronika
„7 Ways” (7 dróg) – Geumhyung Jeong (Korea Płd.), spektakl dla widzów dorosłych. Bilety 20 zł i 15 zł.
godz. 20.00 > Bytomskie Centrum Kultury / Sala To Tu
„Me (Mobile/Evolution)” – Claire Cunningham (Wielka Brytania). Bilety 20 zł i 15 zł.
15.05 sobota
godz. 10.00-14.00 > Bytomskie Centrum Kultury / Akwarium
Warsztaty teatralne: Clipa Theater (Izrael).
godz. 16.00 > Park Miejski im. F. Kahla / Psia Polana
„The Field” (Pole) – Clipa Theater (Izrael). Wstęp wolny.
godz. 17.30 > CSW Kronika
„Journey Till The End Of The Night” (Podróż do kresu nocy) – Dylan Tighe (Irlandia). Bilety 20 zł i 15 zł.
godz. 19.00 > Bytomskie Centrum Kultury / Sala To Tu
„Woyzeck” – Sadari Movement Laboratory (Korea Płd.); koprodukcja AsiaNow. Po spektaklu spotkanie z zespołem. Bilety 25 zł i 20 zł.
godz. 22.00 > Rynek w Bytomiu
„Salto Mortale” – Teatr Strefa Ciszy (Poznań). Wstęp wolny.
godz. 24.00 > Elektrociepłownia Szombierki
Snifula – koncert Bartka Persicha + wizualizacje Marty Deskur + instalacje dźwiękowe w przestrzeniach Elektrociepłowni. Impreza towarzysząca przy współorganizacji CSW Kronika. Wstęp wolny.
16.05 niedziela
godz. 15.30 i 19.00 > CSW Kronika
„Ousia” – Darren Johnston (Wielka Brytania). Bilety 10 zł.
godz. 17.00 > Elektrociepłownia Szombierki
„More Heart Core” – Teatr Porywacze Ciał (Poznań), spektakl dla widzów dorosłych. Bilety 20 zł i 15 zł.
godz. 20.00 > Bytomskie Centrum Kultury / Sala To Tu
„The Experiment” (Eksperyment) – Jo Strømgren Kompani (Norwegia). Po spektaklu spotkanie z zespołem. Bilety: 25 zł i 20 zł.
17.05 poniedziałek
godz. 17.30 i 20.00 > CSW Kronika
„Ousia” – Darren Johnston (Wielka Brytania). Bilety 10 zł.
godz. 18.30 > Bytomskie Centrum Kultury / Sala To Tu
„Mewa” – Kompania Doomsday (Białystok). Bilety: 20 zł i 15 zł.
18.05 wtorek
godz. 17.00 i 18.00 > CSW Kronika
„Ousia” – Darren Johnston (Wielka Brytania). Bilety 10 zł.
godz. 19.00 > Bytomskie Centrum Kultury / Sala To Tu
„Zły” – Scena Prapremier In Vitro (Lublin), spektakl dla widzów dorosłych. Bilety: 20 zł i 15 zł.
Imprezy towarzyszące:
Uwaga: atakują teatralni chuligani! Podczas całej Teatromanii Teatralni Chuligani, biorący udział w warsztatach Karawana Sztuki, będą broić i atakować Was niekonwencjonalnymi działaniami teatralnymi, jakich nie doświadczycie nigdzie indziej na świecie! Bądźcie czujni!
14.05, 15.05, 16.05
od godz. 21.00 > festiwalowe wieczory klubowe w Jazz Clubie Fantom, grają DJe z Silesian Banquet Union.
>>> www.teatromaniafestiwal.pl
|
 |
 |
|
 |

|
 |
|