Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności    Jak wyłączyć cookies?
AKCEPTUJĘ
czwartek 3.07.25

START
LOKALE
FORUM
BLOGI
zgłoś imprezę   
  ultramaryna.pl  web 
lokale
  > bary / puby
  > bistro
  > kawiarnie
  > kawiarnie

internetowe

  > kluby
  > kluby

studenckie

  > restauracje
magazyn
Ultramaryna okładka
Nikisz-For: AfryKamera

Nikisz-For: AfryKamera

10.07.2009-12.07.2009
Kinoteatr Rialto, Katowice


Lato. Mogłoby się wydawać, że organizatorzy rozmaitych przeglądów i festiwali filmowych wykorzystają fakt, że w upalne dni marzymy o klimatyzowanych salach kinowych, a w deszczowe biegniemy do kina, bo nie mamy niczego lepszego do roboty. Ale to byłoby zbyt piękne.

Organizatorzy wszelakich imprez filmowo-rozrywkowych zabierają wędki i jadą na wakacje, zapominając o wcale nie tak małej rzeszy tych, którym dane jest spędzić wakacje w mieście. W kinach nuda i kompletnie nic się nie dzieje. Aż wstyd. Chlubny wyjątek mogłyby stanowić świetne AfryKamery, na które w lipcu do Rialta zaprasza festiwal Nikisz-For, gdyby nie fakt, że z bogatego zestawu filmów rodem z Czarnego Lądu wybrano zaledwie sześć tytułów. Dobre i to, bo kino afrykańskie – w Polsce niemal zupełnie nieznane – od kilku lat jest na świecie równie popularne, co kino Ameryki Południowej.

Ciągle pokutuje mit, że w biednych krajach afrykańskich, przede wszystkim tych należących do tak zwanej „czarnej” Afryki, kinematografia właściwie nie istnieje. Nieprawda. Dzięki pieniądzom z Europy i USA kręci się tu bowiem filmy z artystycznym pazurem, a własnym sumptem, właściwie za grosze filmy rozrywkowe, pozbawione ambicji, ale za to zaskakująco popularne. Ich wspólną cechą jest rażąca wysublimowanego widza europejsko-amerykańskiego słaba jakość techniczna i braki warsztatowe, ale za to opowiadane w nich historie z nawiązką rekompensują wszystkie niedoróbki. I nie chodzi tu wyłącznie o egzotykę (choć też), ale o sposób prowadzenia narracji i zaskakujący uniwersalizm głęboko przecież zakorzenionych w Afryce tematów. O wszystkim tym opowiada doskonały dokument „Witamy w Nollywood” Jamiego Meltzera, który w zabawny i niekonwencjonalny sposób mówi o gigantycznym „przemyśle filmowym”, jaki rozwinął się w Nigerii.

Zresztą wszystkie pokazywane w Kinoteatrze Rialto filmy odkrywają Afrykę, jaka nie mieści się w stereotypie i jaka często jest mało znana nawet samym mieszkańcom tego zaskakującego różnorodnością kontynentu. Pokazują Afrykę tętniącą życiem i sztuką („Ngwenya, krokodyl” czy „Opowieść grota”), a z drugiej strony mówią o biedzie i zacofaniu widocznych tu na każdym kroku („Triomf”). Filmy te są jak fragmenty układanki, które nawet po złożeniu dają – mimo wszystko – wciąż niepełny obraz tego przedziwnego miejsca.

tekst: Joanna Malicka | na zdjęciu: „Witamy w Nollywood”, reż. Jamie Meltzer


Program 4. Festiwalu Filmów Afrykańskich AfryKamera w Katowicach

10.07 piątek
godz. 19.00
„Witamy w Nollywood” (Welcome to Nollywood), reż. Jamie Meltzer
; USA, Nigeria, 56 min., 2007, dok. Dokument Meltzera w fascynujący sposób przedstawia niedawno powstały w Nigerii przemysł filmowy. Fragmenty filmów, zdjęcia z planów, wywiady z nollywoodzkimi reżyserami, producentami i aktorami ukazują obraz przemysłu filmowego, który rozwija się mimo braku pieniędzy, wsparcia, a często nawet prądu.

Nagroda: FF Toronto ReelWorld 2008 – najlepszy dokument.

godz. 20.30
„Ngwenya, krokodyl” (Ngwenya, o Crocodilo), scenariusz i reż. Isabel Noronha
; Mozambik, 90 min., 2007, dok.
Mistyczny, przejmujący portret sławnego malarza i plastyka Malangatana Ngwenya. Reżyserka filmu bierze nas do rodzinnej wioski czy studia malarskiego artysty. Wśród osób, których spotyka i z którymi rozmawia o Ngwenya, jest m.in.: Mia Couto, najsławniejszy afrykański pisarz portugalskojęzyczny.

Nagrody i festiwale: MFF Afrykańskich i Latynoamerykańskich Mediolan 2008 – najlepszy dokument, Cineport 2007.

Po filmie dyskusja o sztuce naiwnej; prowadzą: Monika Paca (Fundacja Eko-Art Silesia) i Adrian Kołodziejczyk (Stowarzyszenie Kolor-Art)

Akcje towarzyszące: wernisaż wystawy fotografii z Etiopii połączony z degustacją potraw kuchni etiopskiej oraz wystawa afrykańskiej sztuki naiwnej.


11.07 sobota
godz. 18.30
„Opowieść Griota” (Un Griot Raconte); scenariusz i reż. Adam Różański
; Polska, 55 min., 2008, dok.; pokaz z udziałem reżysera
Historia osobista, zbudowana wokół monologu Adama Drame – afrykańskiego bębniarza, potomka rodu griotów Drame, kasty strażników zachowania wieloletniej tradycji afrykańskiej. „Opowieść Griota” jest filmem muzycznym, w którym oglądamy mistrza na scenie w czasie koncertów solowych i razem z innymi muzykami.

Festiwale: Planete Doc Review 2008, MFF Era Nowe Horyzonty 2008, Pan African Film & Art Festival USA 2009, FF World Documentary 2009, Fespaco 2009, FF Gdańsk Doc „Work & Dignity” 2009.

godz. 20.30
„Triomf” (Triomf), reż. Michael Raeburn
; RPA, 118 min., 2008, fab.
Film powstał na podstawie nagradzanej powieści południowoafrykańskiej pisarki Marlene van Niekerk o tym samym tytule. Przedstawia historię podupadłej białej rodziny, mieszkającej na jednym z osiedli Johannesburga, przeznaczonej dla białej południowoafrykańskiej hołoty. Akcja rozgrywa się na tle pierwszych demokratycznych wyborów w kraju.

Nagrody: Fespaco 2009 – najlepszy film (nominacja); MFF Durban 2008 – najlepszy film południowoafrykański.

Prelekcja na temat książki: Miłosława Stępień, Instytut Orientalistyki, UW.


12.07 niedziela
godz. 18.30
„Opowieść o pięknym kraju” (Story of a Beautiful Country), scenariusz i reż. Khalo Matabane
; RPA, 72 min., 2005, dok.
Z pozoru nieciekawy przepis na film: reżyser wyrusza taksówką dookoła RPA i rozmawia ze zwykłymi ludźmi na temat kraju, kierunku zmian i demokracji. Renomowany reżyser Khalo Matabane, wsparty hipnotyzującą ścieżką jazzową, za pomocą prostej formuły zrealizował fascynujące studium stanu ducha kraju...

godz. 20.00
„Teza” (Teza); scenariusz i reż. Haile Gerima
; Etiopia, Francja, Niemcy, 140 min., 2008, fab.
Wstrząsająca opowieść o najnowszej historii Etiopii, od upadku cesarstwa Haile Selassie, poprzez falę terroru komunistycznego, do rządów kapitalistycznych w afrykańskim wydaniu.

Nagrody: Fespaco 2009 – najlepszy film; Wenecja MFF 2008 – nagroda specjalna Jury, najlepszy scenariusz ; Carthage MFF 2008 – najlepszy film oraz nagrody za najlepszą: muzykę, dźwięk, zdjęcia, scenariusz i drugoplanową rolę męską.



AfryKamera odbywa się w ramach 2. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Naiwnej Nikisz-For, który w dekoracjach najstarszej i najbardziej malowniczej katowickiej dzielnicy oraz w innych miejscach miasta prezentuje prace 130 artystów ze świata i Polski (malarstwo, rzeźba, tapiseria, malowanie na kamieniu, ceramika, rękodzieło; wystawa w Galerii Szyb Wilson). W programie także targi sztuki, otwarty plener artystyczny. Atrakcyjnie zapowiada się śląski łobiod na Nikiszu!

Nikisz-For trwa od 26 czerwca do 10 sierpnia. Pełny program na >>> nikiszfor.pl.






Bilety:
AfryKamera: 10 zł i 8 zł/pojedyncze filmy, karnety 35 zł; pozostałe wydarzenia Nikisz-Fora wstęp wolny





po imprezie
Ostatnio dodane | Ostatnio skomentowane
Upper Festival 2019
5.09.2019
Fest Festival 2019
26.08.2019
Off Festival 2019
9.08.2019
Festiwal Tauron Nowa Muzyka 2019
27.06.2019
Off Festival 2018
10.08.2018
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.


Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie.
Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.
o nas | kontakt | reklama | magazyn | zgłoś błąd na stronie | © Ultramaryna 2001-2022, wszystkie prawa zastrzeżone