„Muzyka z lat 30. nie brzmi dla mnie staromodnie” – deklaruje Stephen Coates, lider zespołu The Real Tuesday Weld. „Jest ona moim zdaniem bardzo współczesna i stanowi punkt odniesienia dla wielu współczesnych brzmień.” I w tym stwierdzeniu tkwi klucz do zrozumienia fenomenu tego angielskiego zespołu, który wystąpi 20 listopada w Rondzie Sztuki w ramach festiwalu Ars Cameralis.
Muzyka The Real Tuesday Weld zawiera w sobie pierwiastek dystyngowanego angielskiego stylu skonfrontowanego z artystowską duszą. Typowa angielska ironia w tekstach złamana jest ciepłem wielowarstwowego lounge-jazzu. BBC napisało o ich muzyce, że brzmią jakbyśmy słuchali grającego w innym pokoju radia, które puszcza nawiedzone, rozmarzone piosenki o szczególnej jakości nie pasującej do współczesnego świata. I właśnie to programowe niedopasowanie do wymogów rynku muzycznego jest jednym z atrybutów, które świadczą o unikalnym charakterze tego zjawiska. TRTW składa się z absolwentów Akademii Sztuk Pięknych, którzy najczęściej grają w galeriach. Odklejeni od współczesności nie popadają jednak w manierę bycia oldschoolowymi na siłę. Siła ich muzyki bierze się z idealnych proporcji pomiędzy szlachetnością inspiracji a nowoczesną aranżacją. Pastelowe, elektroniczne bity współgrają z żywym instrumentarium z obojem i klarnetem w składzie. Anglicy specjalizują się bowiem w zabójczo inteligentnych piosenkach.
The Real Tuesday Weld wydają zazwyczaj koncept albumy, które połączone są z innymi projektami. Tak było z płytą „I Lucifer” (2004), która jest soundtrackiem do książki Glena Duncana pod tym samym tytułem. Tak jest też z najnowszym wydawnictwem zespołu „The London Book Of The Dead” (2008), która odwołuje się do Tybetańskiej Księgi Umarłych. Pokazuje wędrówkę duszy w scenografii dziwnego miasta. Temat ten został poruszony przez Stephena Coatesa nie bez powodu. W tym samym czasie, co umarł jego ojciec, urodził się syn artysty. Koniec ludzkiego życia nieoczekiwanie spotkał się z początkiem następnej egzystencji. Album ten został opisany przez „Sunday Times” jako „piękne... niefrasobliwe przywołanie Gainsbourga, Pulp, Cole Portera, muzyki z wczesnego Disneya oraz atmosfery podejrzanych powojennych barów rewiowych”.
Muzyka angielskiego zespołu pomimo swego pozornie niszowego charakteru często kolaboruje z popkulturą. Piosenki The Real Tuesday Weld używane są w filmach, reklamach telewizyjnych oraz, co najważniejsze, w instalacjach artystycznych. Ich koncerty to spotkanie pomiędzy muzyką, sztuką i teatrem.
tekst: Adrian Chorębała | zdjęcie: Paul Hartfield
„Last Words” z płyty „The London Book Of The Dead”
Koncert odbędzie się w ramach 17. Górnośląskiego Festiwalu Sztuki Kameralnej Ars Cameralis.
Podziel się z resztą świata swoimi uwagami, zdjęciami, filmami po imprezach.
Ultramaryna realizuje projekt pn. „Internetowa platforma czasu wolnego” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020. Celem projektu jest zwiększenie innowacyjności, konkurencyjności i zatrudnienia w przedsiębiorstwie. Efektem projektu będzie transformacja działalności w stronę rozwiązań cyfrowych. Wartość projektu: 180 628,90 PLN, dofinansowanie z UE: 128 035,50.